Krapte op de arbeidsmarkt? Het is maar net hoe je het bekijkt… Kwestie van juiste vraag en aanbod.

Natuurlijk is het niet heel eenvoudig om in de huidige krappe arbeidsmarkt (meer vraag vanuit werkgevers dan beschikbaar en gekwalificeerd aanbod van personeel) de juiste mensen voor jouw team te vinden én te behouden. Maar eerlijk gezegd vind ik de huidige berichtgeving over grote spanning wel wat overdreven. In sommige branches is het behoorlijk lastig om gekwalificeerde, gemotiveerde mensen te vinden, maar niet onmogelijk. Wij hebben een veel genuanceerder beeld van de arbeidsmarkt. Wij zien ook nu juist kansen, mogelijkheden. Punt is alleen dat het niet altijd direct ‘instant’ beschikbaar is. Het wordt een stuk makkelijker als je vraag en aanbod goed op elkaar afstemt. Open deur?

Recruitment nieuwe stijl

De mogelijkheden om recruitment voor jouw bedrijf goed in te regelen zijn tegenwoordig oneindig. Wij helpen je om de juiste aanpak te kiezen en uit te rollen. Er is geen ‘one size fits all’. Wij bekijken dit steeds per vraag. Daar begint het. Is de vraag goed geformuleerd? Wie zoek je? Wat vraag je specifiek? Waar kun je het beste zoeken en hoe ga je dit aanpakken. In feite dus job marketing, specifiek gericht op de functie die je vacant hebt. In de praktijk ontbreekt vaak een belangrijke component in het geheel. Hoe sta jij als werkgever te boek? Met andere woorden; hoe zit het met jouw employer brand? Wij zoeken altijd de aansluiting tussen de vacante functie én de organisatie. Daar zoeken we de juiste kandidaat/kandidaten bij. Je vult immers, alhoewel dat vaak gezegd wordt, geen functie in; je versterkt je team met een nieuwkomer die bij voorkeur ook echt iets toevoegt!

Solliciteren nieuwe stijl

Als we dan alles goed hebben afgestemd en uitgezet, wat overigens in de praktijk vaak al in een enkele werkdag geregeld kan zijn, dan komen de reacties van kandidaten binnen. Het aantal zegt ons niet zo veel, de kwaliteit ervan wel. Na de eerste selectie gaan onze recruiters voor jou aan de slag. Ze werken en denken dan vanuit jouw bedrijf. Vanzelfsprekend hebben we het recruitment proces slim en eigentijds ingericht, zowel voor ons alsook voor de kandidaten. Voordelen voor jou: kosten efficiënt en eerste indruk van kandidaat in zijn of haar employee journey bij jouw bedrijf is uitstekend! We verzorgen uiteraard ook op zorgvuldige wijze de communicatie naar alle mensen die reageren, ook naar de mensen die niet in aanmerking komen voor de functie. Voordeel voor jou: we bouwen al een stukje mee aan jouw employer brand! Uit het aanbod maken wij een eerste selectie. De juiste kandidaten laten we vervolgens met de toekomstige werkgever kennismaken en de keuze voor de perfecte kandidaat kan worden gemaakt. We regelen daarna alle formaliteiten, inclusief arbeidsovereenkomst en arbeidsvoorwaarden op basis van jouw kaders. Voordeel voor jou: tijdwinst! Oh ja… en altijd met duidelijke afspraken vooraf over de tarieven en voorwaarden, onze aanpak en de wijze waarop we terugkoppeling aan jou verzorgen.

Goed werkgeverschap in tijden van krapte op arbeidsmarkt

De werknemer die wij voor jou vinden, gaat bij jou aan de slag. Jij verzorgt de aansturing op de werkvloer; wij regelen de rest. Voordeel voor jou: jij hebt de handen vrij voor jouw team en je weet dat alles goed is geregeld voor je team. Overigens geldt dit niet alleen voor je flexibele schil, maar ook voor de mensen die bij jou in dienst zijn en dus op jouw loonlijst staan. Als basis redeneren wij altijd vanuit de principes van goed werkgeverschap als start van een langdurige en succesvolle samenwerking.

Klinkt eenvoudig… hoe zit dat in de praktijk?

Het bovenstaande  soepele traject komen wij vaak tegen in onze dagelijkse praktijk. De reden waarom het dan soepel loopt? Er is goed nagedacht over het bovenstaande en het verhaal klopt dan gewoon. Als je als werkgever je zaken goed voor elkaar hebt, op de juiste wijze in beeld bent/komt bij kandidaten, dan spreekt dat altijd mensen aan. Ook in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Het is dus een kwestie van een aantal zaken regelen/organiseren, weten wat werkt en dat goed op elkaar afstemmen. Wij helpen je daar graag bij. Het kost in het begin even wat tijd, maar het levert je daarna zo veel op! Misschien wel het belangrijkste… een team waarvan de leden graag en goed voor jou werken!

Meer weten? Neem gerust contact op met ons voor een vrijblijvende kennismaking!

Roger Kessels
Directeur

P.S. Wij zijn uiteraard ook op social media actief. Kijk eens op onze LinkedIn Bedrijfspagina of volg ons op Facebook.

Menu