Zaken op orde? Alles goed geregeld in jouw organisatie?

Eindsprint of rustig naar nieuwe jaar toewerken?

Het blijft een opmerkelijk fenomeen… de jaarlijkse eindsprint die we met z’n allen (denken te moeten) maken. In feite is de overgang van het ene naar het andere jaar niet wezenlijk anders dan de overgang van de ene naar de andere maand. Maar toch lijkt het of iedereen ongekend druk is met en soort van ‘eindejaars-rush’. Waar komt dat vandaan en – belangrijker nog – wat kun je doen om het te wat luchtiger te bekijken? Wel zo handig, zeker dit jaar nu er ook nog een overgang van het ene naar het andere decennium bij komt…

Zaken op orde

In de praktijk spreek ik veel ondernemers die volop bezig zijn. Ik zie wel twee groepen ondernemers. Ik chargeer het even wat, maar er is een groep ondernemers met een visie, een plan en vaak ook rust in de uitvoering. En er is een groep ondernemers die nogal ‘ad hoc’ en daardoor druk bezig is met de waan van de dag. De eerste groep werkt vaak gestaag verder aan het grotere doel, ook in december en ziet de overgang naar het nieuwe jaar dan ook niet als heel turbulent. De tweede groep hikt vaak tegen een flinke onzichtbare deadline aan en ervaart onrust. Er is bij deze groep vaak ook geen duidelijke meetlat en daardoor weet je niet of je het goed doet of niet. Er is weinig of te late sturingsinformatie en daardoor is het vaak gissen. De eerste groep heeft simpelweg de zaken meer op orde. Alles goed geregeld. Vaak ook in staat om flexibel te zijn als de klant, de markt of de omstandigheden daar om vragen. En geschikt en bereid om mee te buigen met de veranderende wereld om ons heen. De systemen als handig hulpmiddel, niet als ‘loden last’.

‘Basis goed geregeld’ is een goed begin

Ook zie ik in de praktijk vaak dat er nog veel winst is te behalen in de zg. basis organisatie. Processen op het gebied van personeel, verlof, verzuim, administratie zijn nog niet uitgekristalliseerd. Dat scheelt al flink in de portie ‘waan van de dag’ die je krijgt. Je kunt dan als individu maar ook zeker als collectief in de organisatie je bezig houden met de juiste dingen in plaats van met heel veel dingen. Dat wil niet zeggen dat het rustig wordt, zeker niet. Het wordt misschien nog wel drukker, maar dan wel met de goede dingen. Aandacht voor ontwikkeling van je team, vernieuwing van het product- of dienstenaanbod, acquisitie bij potentiele klanten die echt bij jouw organisatie passen, beter relatiebeheer, meer focus op de buitenwereld,… Kortom, handen vrij voor je teamleden, de klant, cliënt, patiënt, leerling, … (vul in wat van toepassing is).

Start nu als het kan of anders zo snel mogelijk en zorg dat je klaar bent voor 2020 en verder

Start nu nog of al met de voorbereiding om de basis op orde te krijgen. En als dat in je agenda niet meer in de maand december past, plan het dan alvast in voor het nieuwe jaar. Wij staan vanzelfsprekend graag voor je klaar om je te helpen. Maar het is aan jou om de stap te zetten om je organisatie het nieuwe decennium in te loodsen. Stel je zelf eens de vraag of je organisatie nog in het eerste, tweede of al in het derde decennium van deze eeuw zit wat inrichting, efficiency, kwaliteit, flexibiliteit en  innovatie betreft. Hoe zie je het zelf? Hoe zien de stakeholders de organisatie? De klanten? Medewerkers? Tevreden over het beeld dat er bestaat? Of zit er een flinke gap  tussen de gewenste uitstraling en de realiteit en/of het imago? Zaken op orde of werk aan de winkel? Veel succes en plezier in beide situaties toegewenst!

Meer weten? Neem gerust contact op met ons voor een vrijblijvende kennismaking!

Roger Kessels
Directeur

P.S. Wij zijn uiteraard ook op social media actief. Kijk eens op onze LinkedIn Bedrijfspagina of volg ons op Facebook.

Menu